Тунелопробивната машина „Витоша" успешно приключи работа по Линия 3 на софийското метро

Днес, в 12:00 ч., тунелопробивната машина „Витоша", с помощта на която се прокопава Линия 3 на софийското метро, успешно приключи своята работа.

Строителството на Линия 3 на софийското метро се реализира по „Проект за разширение на метрото в София: Линия 3“, който се съфинансира по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014–2020 г. и местно финансиране.

Тунелопробивната машина „Витоша“ излезе на повърхността при бъдещата метростанция „Театрална“ (на кръстовището на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ и бул. „Янко Сакъзов“):

На церемонията присъстваха Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 - инж. Галина Василева, кметът на гр. София - г-жа Йорданка Фандъкова, директорът на „Метрополитен“ ЕАД - проф. д-р инж. Стоян Братоев, , представители на строителите, журналисти и граждани.

Тунелопробивната машина беше специално конструирана и произведена в Германия за работа в слаби и силно оводнени почви, каквито са инженерно и хидрогеоложките условия в столицата:

Строителството на тунела започна точно преди 2 години, на 27.02.2017 г., от стартовата шахта на ул. „Житница“. Постепенно машината прокопа тунел и премина последователно през 6 от бъдещите метростанции на Линия 3:

Метростанция 14 - „Цар Борис III"/"Красно село"

Метростанция 12 - бул. „България"

Метростанция 11 - Медицински университет

Метростанция 10 - НДК

Метростанция 9 - Св. Патриарх Евтимий

Метростанция 8 - Орлов мост

През цялото време 1400-тонната тунелопробивна машина с дължина 86 метра работи на денонощен режим, като на няколко пъти се налагаха технологични спирания за смяна на режещи инструменти, вследствие на лошата геология. 

Среднодневното изпълнение на прокопаване на тунела от нея е между 15 и 20 метра на ден, като в участъци с по-добри геоложки условия максималният напредък е достигал до 30 м на ден.

За периода на своята дейност машината изгради двупътен тунел с обща дължина 7 км и външен диаметър 9,4 м.

Изграждането на тунелите с такава машина е възможно най-сигурната и безопасна технология на строителство в централната градска част, където има наличие на плътна застройка, слаби почви и високи нива на подземните води. Как работи на практика машината под земята можете да видите тук:

Повече информация за проекта може да намерите тук:

http://www.optransport.bg/page.php?c=286&d=1610

http://2020.eufunds.bg/bg/2/0/Project/Details?contractId=tMo4d2QJHc4%3D&isHistoric=False