Задължително изискване към проектните предложения, с които заинтересовани страни на местно ниво кандидатстват, е съответствието им със заложените в релевантната териториална стратегия цели и приоритети за развитие. Когато говорим за интегрирани териториални инвестиции (ИТИ), по своята същност те са обусловени от специфичните нужди и потенциали за развитие на конкретни територияти, независимо от административните граници, стъпвайки на обединените усилия на различни заинтересовани страни в процеса и, в този смисъл, в по-голяма част от случаите имат над-общинско значение. Предвид всичко това, при кандидатстване с ИТИ ще е необходимо доказване на съответсвие с Интегрираната териториална стратегия за развитие на конкретния регион за планиране от ниво 2, на територията на който ще бъде реализирана инвестицията.
Важно е да отбележим, че ПИРО не са изолиран документ, а част от системата от документи за стратегическо планиране на регионалното и пространственото развитие, които се намират в йерархична съподчиненост помежду си. Съгласно чл. 13, ал. 1 от Закона за регионално развитие, ПИРО се разработват в съответствие с интегрираната териториална стратегия за развитие на региона за планиране от ниво 2 и общия устройствен план на общината. В този смисъл, както е записано и в Методическите указания за разработване и прилагане на ПИРО за периода 2021-2027 г. (https://www.mrrb.bg/bg/utvurdeni-metodicheski-ukazaniya-za-razrabotvane-i-prilagane-na-planove-za-integrirano-razvitie-na-obstina-piro-za-perioda-2021-2027-g/), подходите, методите и принципите при разработването на ПИРО следва да гарантират в значителна степен, че стратегическите документи са в съответствие с определените национални и регионални цели и приоритети за развитие в България. С други думи, ПИРО „доразвива“ националните и регионалните приоритети, пречупвайки ги през призмата на местните специфики, идентифицирани нужди и потенциали и, в този смисъл, не следва да има разминаване, а допълняемост между териториалните стратегии на общинско и регионално ниво.