Съгласно чл. 13, ал. 1 от Закона за регионално развитие, ПИРО се разработват в съответствие с интегрираната териториална стратегия за развитие на региона за планиране от ниво 2 и общия устройствен план на общината. По какъв начин ще бъде контролирано

и оценено съответствието на ПИРО с ИТСР и ОУП, както и качеството на ПИРО? Очевидно е, че ОбС, които приемат ПИРО нямат този капацитет. При несъответствие как ще се оцени дали се касае за разминаване или допълняемост между двата документа? Кандидатите от общини от Ниво 3 / NUTS 3 – селски, изготвили ПИРО по кой приоритет – 1. Интегрирано градско развитие или 2.Интегрирано териториално развитие на регионите ще могат да кандидатстват с ИТИ, или и по двата?

Съгласно чл.19, ал.1 на Правилника за прилагане на Закона за регионалното развитие (ППЗРР) кметът на общината организира изработването, съгласуването и актуализирането на плана за интегрирано развитие на общината (ПИРО). ПИРО  се приема от Общинския съвет по предложение на кмета. В този смисъл отговорността за осигуряване на съответствието на ПИРО с целите и приоритетите на интегрираната териториална стратегия за развитие на региона за планиране от ниво 2 (ИТСРРП) е  на кмета на общината и на общинския съвет.

Твърдението, че общинските съвети не разполагат с капацитет за изпълняването на задълженията, вменени им от ЗРР, приемаме като неаргументирано. Необходимостта от наличие на  капацитет е обоснована от нормативната уредба, разписваща сформирането на общинските съвети. Съгласно чл. 20 от Закона за местното самоуправление и местната администрация,  изм. ДВ. бр.9 от 2 Февруари 2021г. общинският съвет определя политиката за изграждане и развитие на общината. Местното самоуправление се изразява именно в правото и реалната възможност на гражданите и избраните от тях органи да решават самостоятелно всички въпроси от местно значение, които законът е предоставил в тяхна компетентност.

В дадените от министъра на регионалното развитие и благоустройството Методически указания за изготвяне на ПИРО не е разписана отделна процедура за оценка на съответствието на ПИРО с ИТСРРП и оценка на неговото качество и в тази връзка следва към процеса на разработването на документа да се подходи с внимание и прецизност от страна на общинската администрация. Отговорното отношение към разработването на ПИРО е от изключителна важност, тъй като проектите, които ще се финансират през следващия програмен период по линия на Програмата за развитие на регионите (ПРР) 2021-2027, трябва да са в съответствие с целите и приоритетите на териториалните стратегии. В процеса на кандидатстване Управляващият орган на Програма „Развитие на регионите“ (ПРР) 2021 -2027 г. би могъл да откаже финансиране на конкретни проекти, ако констатира несъответствие с някои от критериите за оценка, в т.ч. и по отношение на съответствие с териториалните стратегии и ПИРО.  

Обръщаме внимание, че съгласно Класификацията на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS) и чл. 4, ал.4 от ЗРР районите, които образуват ниво 3, представляват административно-териториални единици и обхващат територията на отделните области, т.е. районите от NUTS 3 са областите, а не общините.

В обхвата на ПРР 2021- 2027 г. попадат териториите на всички градски общини на територията на страната, както следва:

  • Приоритет 1 „Интегрирано градско развитие“ – 10 големи градски общини:  Видин, Плевен, Русе, Велико Търново, Варна, Бургас, Стара Загора, Пловдив, Столична и Благоевград;
  • Приоритет 2 „Интегрирано териториално развитие на регионите“останалите 40 градски общини: Враца, Ловеч, Лом, Монтана, Троян, Габрово, Горна Оряховица, Севлиево, Разград, Свищов, Силистра, Добрич, Търговище, Шумен, Сливен, Ямбол, Нова Загора, Айтос, Карнобат, Казанлък, Свиленград, Харманли, Димитровград, Кърджали, Хасково, Асеновград, Велинград, Смолян, Пазарджик, Пещера, Панагюрище, Карлово, Ботевград, Гоце Делчев, Дупница, Кюстендил, Перник, Петрич, Самоков и Сандански.

В допълнение, с цел развитие на функционални зони и засилване на функционалните връзки между големите градски общини и граничещите с тях селски общини инвестициите, насочени към индустриални зони/паркове, пътна инфраструктура и устойчива градска мобилност, ще се финансират и за съседни селски територии, когато са включени в интегрирани проекти на градските общини. Освен това, обекти на здравната инфраструктура могат да бъдат финансирани по линия на Приоритет 2 на ПРР на територията на цялата страна, в т.ч. и в селски райони.

В рамките на интегрирания териториален подход се предвижда Програмата за развитие на селските райони и Стратегическия план по общата селскостопанска политика 2021-2027 г. да участват с инвестиции за дребна по мащаби инфраструктура и базови услуги за населението в селските райони, но изпълнявани на територията на селските общини. За повече информация относно възможностите в рамките на интегрирания териториален подход и изпълнението на интегрирани териториални инвестиции в програмния период 2021-2027, изискванията към проектите и партньорствата, групите допустими дейности, както и конкретни примери за концепции за ИТИ, в т.ч. включващи мерки по пътната инфраструктура, моля посетете  https://www.eufunds.bg/bg/oprd/node/6116 или страницата на ОПРР: http://www.bgregio.eu/, секция „Планиране и програмиране 2021-2027“, където можете са се запознаете с документ „Актуализирани общи указания за подготовка на проекти за подкрепа на интегрираното териториално развитие на регионите за планиране от ниво 2 със средства от европейските фондове за периода 2021-2027 г.