УЛЕСНЯВАТ РЕШАВАНЕТО НА ПОТРЕБИТЕЛСКИ СПОРОВЕ С ПОМОЩТА НА ЕВРОПРОЕКТ

Европроект ще съдейства за по-бързо и ефективно решаване на потребителски спорове между граждани и търговци. След като бъдат проучени техните проблеми и потребности, ще бъдат изготвени и съответните препоръки за промени. Проектът „Общи и секторни помирителни комисии на КЗП - граждански контрол за ефективност“ е стартирал на 28.12.2018 г. и е с продължителност 15 месеца. Финансира се по Оперативна програма „Добро управление“, общият му бюджет е 75 427 лв. Проектът се изпълнява от Сдружение „Младежки алианс – Варна“.

Той представлява цялостна програма за осъществяване на реформа в сферата на предоставяне на услуги по алтернативно решаване на потребителски спорове чрез засилено гражданско участие. Проучване и анализ на данни, свързани с работата на помирителните комисии към Комисията за защита на потребителите /КЗП/, ще осигурят нужната информация за разработването на механизъм и инструментариум за мониторинг, обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса на взаимоотношенията им с КЗП. За целта са изготвени анонимни анкети за потребителите и търговците, чрез които ще се съберат мнения и идеи за бързо и ефикасно решаване на споровете. Ще бъдат проучени и данните на помирителните комисии с район на действие областите Варна, Добрич и Силистра, за да се проследи активността и ефективността на работата им от създаването им до момента.

След аналитичната работа по проекта предоставянето на услуги от администрацията ще бъде преразгледано. Експерти ще изготвят и отправят препоръки за нормативни промени, свързани с подобряване гражданското участие в процеса на защитата на потребителските права. Ще бъде организирана широка информационна кампания за механизмите за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сферата на потребителската защита. Обществеността ще бъде запозната с потребността от реорганизация на съществуващия модел на централизирано предоставяне на услуги по алтернативно решаване на потребителски спорове, с възможностите за преструктуриране на комисиите. Очаква се това да бъде обвързано с корекция на финансирането на КЗП.  

Използваните модели на взаимодействие и контакт с КЗП при събирането на данни, осъществените срещи, разговорите с администрацията, гражданите и търговците ще послужат за основа на разработването на механизъм за мониторинг и обратна връзка между гражданите и бизнеса от една страна и КЗП-от друга. Той ще послужи за устойчив модел за гражданско участие при наблюдението и оценката на предоставянето на административни услуги. Данните от мониторинга ще се публикуват периодично под формата на месечен бюлетин.

          

Областен Информационен Център – Варна

тел.: 052/ 820 911, 052/ 820 955, e-mail: oic.varna@eufunds.bg

адрес: пл. „Св.Св. Кирил и Методий“ 2 /Козирката/

web: www.eufunds.bg, www.varna.bg

група във FB: Областен информационен център - Варна