РОЛЯТА НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ МЕДИАТОРИ ОБСЪДИХА ПО ПРОЕКТ, ФИНАНСИРАН ПО ОП „ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ“

Кръгла маса на тема „Образователна медиация в училищата в област Русе – добри практики и устойчиви модели“  се проведе днес в зала №1 на Областна администрация – Русе. Организатор е сдружение „Българо-румънски трансграничен институт по медиация“ (БРТИМ), бенефициент на проект „Мониторинг на образователната медиация и анализ на ефективността на образователните медиатори в Област Русе“, финансиран от Оперативна програма „Добро управление“ 2014-2020“.

Русенските ОУ „Алеко Константинов“, ОУ „Братя Миладинови“ и ПГО „Недка Иван Лазарова“ , основните училища в Полско Косово и Копривец, в които има образователни медиатори,  от януари до март 2023 г. са били обект на мониторинг, една от основните дейности по проекта. В рамките на събитието консултантът Ирина Файон представи резултатите от него. „Проблемите, които сме идентифицирали, са системни и институционални. Няма стабилна програма за обучение на образователни медиатори, обучения от по 2-3 дена от неправителствени организации не вършат работа, а ученето в движение отнема време. Няма яснота и единни стандарти за професионалните и личностни качества, за задълженията и правата на медиаторите. Няма и устойчиво национално финансиране, образователните медиатори се финансират от делегираните бюджети, но заплатите са ниски и затова липса устойчивост“, обобщи тя. От друга страна обаче, Файон изтъкна, че въпреки това назначените медиатори се опитват да се учат в движение, така че критиките не са към тях, а към МОН.

В потвърждение на тази теза експертът Ирена Петрова разказа няколко истории на успеха. През изминалия програмен период двама медиатори, назначени по европейски проект, са успели да върнат 35 деца в училище. За да постигнат това медиаторите са станали най-близките хора на семействата им. „Те не бяха просто толерантни, думата „толерантност“ беше забранена, защото съдържа снизходителност, вместо това медиаторите проявяваха уважение, разбиране, признаваха ценностите на общността и ги подкрепяха в техните културни изяви“, обясни причината за успеха Петрова.

Освен нея своя опит в тази сфера споделиха и действащи медиатори, както и образователен медиатор от гюргевското училище „Св. Мъченици Бранковяни“.

Преди това Милена Георгиева от РУО на МОН разказа как се прилагат политиките за приобщаващо образование.  Тя изтъкна, че ползата от проекта „Подкрепа на успех“ по ОП НОИР 2014 – 2020, като подчерта, че в голяма част от назначените  по него образователни медиатори са останали на работа и след неговия край.

Настоящият проект  „Мониторинг на образователната медиация и анализ на ефективността на образователните медиатори в Област Русе“ освен че отчита реалната ситуация в приобщаващото образование и ефективността от медиацията, е полезен и с препоръките, които дава за подобряване на системата. Както стана ясно, по проекта е подготвен  също наръчник с добри практики, а през май-юни  ще се проведе информационна кампания, онлайн и присъствени събития с цел повишаване на доверието към образователните медиатори.   

Чрез представяне на практически модели, споделяне на предизвикателства и личен опит се цели заинтересованите страни, вкл. самите медиатори,  да повишат своя капацитет за работа с целевите групи.  

Целевата група, към която е насочен проектът, включва представители на Регионалното управление на образованието (РУО); общински служители, отговарящи за образованието в осемте общини в областта; директори на училища; представители на НПО, работещи по въпросите на образованието и активни граждани от местните общности в различни населени места на областта.