УМЕНИЯТА ВЪВ ФОКУСА НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПРОГРАМИ

   Шест училища от Плевен се включиха в инициативата на Областния информационен център, с която отбелязаха началото на Европейската година на уменията. Отговор на въпроса как финансирането от европейските фондове подпомага развитието на уменията дадоха ученици и учители от четири професионални и две профилирани гимназии, споделяйки опита си от реализирането на различни проекти.

   Професионалните гимназии по електроника и химични технологии „Проф. Асен Златаров“, по ресторантьорство, търговия и обслужване, по транспорт "Проф. Цветан Лазаров" и по туризъм „Алеко Константинов“ са включени в проекта „Ученически практики – 2“ по оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Финансирането подкрепя допълнителното практическо обучение в реална работна среда, както и партньорството между училищата и работодателите. Участниците в срещата подчертаха необходимостта да приложат знанията от учебните часове, справяйки се самостоятелно в реални ситуации, да се научат да поемат отговорност за изпълнението на конкретни професионални задачи. Висока оценка дадоха на менторите си от фирмите партньори.

   СУ „Пейо Яворов“ е част от проекта „Образование за утрешния ден“ на Министерство на образованието и науката, подкрепен от оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Той извежда дигитализацията в образованието като приоритет. Но насърчаването на по-добрата компютърна грамотност и развитието на различни дигитални умения е постигнато във всички проекти, които участниците в събитието представиха.

   Постигането на задълбочена дигитална компетентност е цел на много от процедурите, заложени в програмите за България за периода 2021 – 2027 г., съфинансирани от европейските фондове. Планирана е финансова подкрепа за обучения в професионални области и за ключови умения на безработни и на работещи. Тази информация експертите от Областния информационен център бяха подготвили за младежите под формата на игрови задачи. За да се справят с тях екипите приложиха на практика уменията си за работа с текст, за критично осмисляне на информация и за анализ. Вниманието бе насочено основно към възможностите по програмите „Развитие на човешките ресурси“ 2021 – 2027 и „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“.