Линия 3 на метрото тръгва днес

От „Хаджи Димитър“ до „Красно село“ ще се стига за 15 минути

От днес, 26 август 2020г., метрото в София се увеличава с нови осем станции и 8 км трасе. Участъкът, условно наречен „Етап 1“ свързва кварталите „Хаджи Димитър“ и „Красно село“, преминава през възлови точки на централната градска част на столицата.

Строителството на „Етап 1“ продължи четири години, като са използвани различни технологии,  в това число „нов австрийски тунелен метод“, „милански метод“ и включване на тунелопробивна машина „Витоша” в процеса на изграждането на сложния централен градски участък.

Като част от проекта бе изградено ново метро депо „Земляне” на ул. „Житница”,  което ще обслужва цялата Линия 3. Доставени са двадесет влака модел Инспиро”, които ще бъдат управлявани от 70 висококвалифицирани машинисти, преминали специални курсове. Новите мотриси са със светъл интериор, атрактивно осветление, модерна климатична инсталация и  намалени нива на шум.

Новост по трасето на Линия 3 са и обезопасителните автоматичтни предпазни врати срещу инциденти в метрото. Стъклените прегради са високи метър и 60 и са синхронизирани с вратите на метровлаковете, отварят се, когато мотрисата пристигне, за да се качат пътниците. При потеглянето й вратите отново се затварят.

Участъкът от „Хаджи Димитър“ до „Красно село“ разполага с нови системи за автоматика и управление, монтирани за първи път в България. При този лъч чрез радиосигнал по отсечката се подава сигнал на влака, т.е  знае се разположението на мотрисата буквално с точност до сантиметри.  

Архитектурата на  осемте станции на Етап 1 е дело на изтъкнати наши архитекти и техните екипи. Красен Андреев с екип е автор  на дизайна на МС „Красно село”, „Бул. България” и „Орлов мост”. Ирена Дерлипанска е архитект на станциите „Медицински университет” и „Патриарх Евтимий“, а Фарид Пактиавал на МС „НДК 2”. Архитект Константин Косев с екип е автор на дизайна на станции „Театрална” и Хаджи Димитър”.

С новите 8 станции метрото ще превозва по още  до 60 000 пътници дневно, а времето за пътуване от МС „Красно село” до МС „Хаджи Димитър“ ще бъде около 15 минути.

Проектът за разширение на софийското метро е емблематичен и мащабен проект, съфинансиран със средства от Европейския съюз и изпълняван по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ .

Обща стойност на реално сключените договори с изпълнители за цялата Линия 3 (Етап 1 и Етап 2) е: 974 088 000  лева (приблизително 1 млрд. лева). От тях 661 128 000 лева са безвъзмездна финансова помощ, предоставени от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и 312  960 000 лева – местно съфинансиране.

 

Метростанция "Красно село/Цар Борис III"

Метростанция Красно село
Метростанция Красно село
Метростанция Красно село
Метростанция Красно село

Метростанция "бул. България"

Булевард България
Булевард България
Булевард България
Булевард България

Метростанция "Медицински университет"

Метростанция Медицински университет
Метростанция Медицински университет
Метростанция Медицински университет
Метростанция Медицински университет

Метростанция "Национален дворец на културата 2"

НДК 2
НДК 2
НДК 2
НДК 2

Метростанция "Св. Патриарх Евтимий"

Патриарх Евтимий
Патриарх Евтимий
Патриарх Евтимий
Патриарх Евтимий

Метростанция "Орлов мост"

Метростанция Орлов мост
Метростанция Орлов мост
Метростанция Орлов мост
Метростанция Орлов мост

Метростанция "Театрална"

Метростанция Театрална
Метростанция Театрална
Метростанция Театрална
Метростанция Театрална

Метростанция "Хаджи Димитър"

Метростанция Хаджи Димитър
Метростанция Хаджи Димитър
Метростанция Хаджи Димитър
Метростанция Хаджи Димитър