Над 3 пъти се ускори темпът на строителството на метрото

Над 3 пъти се ускорява темпът на строителство на софийското метро, благодарение на европейското финансиране

В края на 2017 г. „Проектът за разширение на софийското метро“ беше избран за един от 10-те най-успешни инфраструктурни проекти, съ-финансирани от Европейския съюз и оттогава често е даван за пример на различни събития и форуми.

По покана на Европейския парламент, на 22 и 23 януари 2019 г. проектът беше представен като добра практика и на семинар за журналисти на тема “Калейдоскоп на европейските инвестиции – днес и утре“ в Брюксел.

Основната цел на семинара бе да разкаже за най-успешните проекти, съ-финансирани от европейските фондове и ползите за гражданите от тяхната реализация.

Най-видимите предимства на софийското метро - добрата транспортна свързаност, модерната визия и технологии, удобството и бързината на придвижване заслужено отреждат място на проекта и в представената по време на семинара платформа „Какво прави Европа за мен“.

На нея всеки гражданин на Европейския съюз, който се интересува, може да се запознае с проектите с европейско финансиране в своята страна и регион. Информацията предстои да бъде своевременно допълвана и актуализирана.

Някои от най-интересните факти за софийското метро, които бяха споменати по време на семинара, са следните:

Строителството му започва преди 40 години, през 1979 г., с метро-станция „Вардар“. Следват станции „Люлин“, „Западен парк“, „Сливница“ и „Константин Величков“.

Завършването на тези първи 5 метро-станции отнема цели 19 години. Официалното им откриване е на 28 януари 1998 г.

След включването на проекта за разширение на метрото за европейско финансиране последователно по Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г. и Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. изграждането на подземната железница в София се ускорява повече от 3 пъти.

През последните 10 години, между 2008 и 2018 г., са изградени общо 21 км в сравнение с 17,8 км през предишните 30 години.

В момента, със съ-финансиране по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. метрото се разширява и с Линия 3. Тя включва 12 км нови метро-линии и 12 нови метро-станции.

Така, общо, през 2020 г. софийското метро ще разполага вече с 52 км метро-линии и 47 метро-станции.

За постоянно увеличаващото се население на столицата, официално с приблизително 20-30 хил. жители годишно, това е от особено значение. Заедно с гостите на града в гр. София ежедневно пребивават повече от 2 млн. души.

Освен подобряване на условията на живот и качеството на градската среда, някои от най-важните ползи от реализацията на проекта за тях са:

В момента ежедневно се превозват повече от 350 хил. пътници, а след въвеждане в експлоатация на Линия 3 се очаква те да достигнат 500 хил. души;

Средната скорост на придвижване с метро в час пик е почти двойна на автомобилния транспорт – докато с автомобил тя е 20-24 км/ч., с метро е около 38 км/ч.;

Това осигурява пътуване от периферията на града до центъра в рамките на 15-16 мин., докато с друг вид транспорт същото разстояние отнеме повече от 40-60 мин. в час пик;

Освен време за пътуване, метрото спестява и над 90 хил. тона годишно вредни атмосферни газове;

Добра свързаност с мрежата на масовия градски транспорт, както и интермодални връзки с Летище София, Централна гара-София, Централна автогара, ж.п. линията „София-Пловдив“ при гара Искър и т.н.

Едновременно с Линия 3 ще бъде открита и ж.п. спирка за пътуващите с влака по линията „София-Перник“, като от кв. Овча Купел до центъра ще се стига за 12 минути;

Всяка от софийските метро-станции има собствен облик, а някои от тях, като напр. метро-станция „Сердика II“ са и уникални с изложените на тях археологически артефакти на повече от 8000 г.

Освен за естетическия вид на станциите, се полагат и усилия за подобряване на безопасността на пътниците – Линия 3 ще се отличава от действащите две с оборудване на пероните с прозрачни врати.

Те ще са високи 1,60 м и ще се отварят автоматично при пристигането на влака на станцията и ще се затварят, след като той тръгне.

Новите влакове по линията, закупени също със средства по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г., ще могат да бъдат управлявани и безпилотно.

Следващите разширения на метрото, за които ще се търси финансиране, се предвижда да бъдат към кварталите Левски и Слатина. В перспектива ще се свържат Бизнес-парка с Околовръстен път-София и Симеоновския лифт, което ще осигури пряк и екологичен достъп до планината Витоша.